11 آبان 1403

67395858

معرفی کتابخانه

77883288 داخلی 2246

در روز های هفته : 7:30 الی 15:00

در روز های هفته: 7:30 الی 22

طبقه سوم

libraryarashhosp@gmail.com

کتابخانه

مسئول کتابخانه :

سارا احمدی زاده (کارشناس ارشد کتابداری)

شماره شابکا کتابخانه

کتابخانه بیمارستان جامع بانوان آرش از سال ۱۳۸۳ به ساختمان جدید منتقل شد و با هدف ارتقا سطح فعالیت های پژوهش و آموزش به عنوان کتابخانه تخصصی شروع به کار کرده است. کتابخانه واقع در طبقه سوم بیمارستان در محیطی آرام و به دور از هیاهوی بخش ها واقع شده است. شامل منابع پزشکی روز آمد به خصوص در رشته زنان می باشد. کتابخانه آماده ارائه خدمات به اساتید و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین پرسنل بیمارستانی می باشد. همچنین دانشجویان دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمان حضور در بیمارستان و گذراندن دوره های آموزشی خود می توانند از کتابخانه استفاده نمایند. ارائه خدمات کتابخانه برای دانشجویان، اساتید و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد و نسبت به دانشجویان و پزشکان دانشگاه های دیگر تعهدی ندارد.

گزارش عملکرد سالانه کتابخانه 

آخرین به روز رسانی: 1403/04/09

چشم انداز

کاربردی ترین و روزآمدترین کتابخانه در زمینه تخصصی زنان و زایمان و علوم وابسته در دانشگاه علوم پزشکی تهران

رسالت

ارتقا علمی دانشجویان و هیت علمی و کارکنان در زمینه های تخصصی تحت پوشش در بیمارستان جامع بانوان آرش

ایجاد فضایی آرام برای مطالعه و ارتقا دانش و دسترسی به منابع مورد نیاز فراهم آوری محیط فرهنگی برای استفاده هیت علمی، دانشجویان، کارکنان و گاهی بیماران و همراهان بیماران

اهداف

پشتیبانی از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه شناسایی نیاز های جامعه مراجعه کننده به کتابخانه و تامین منابع و امکانات مورد در خواست، مجموعه سازی و سازماندهی منابع در جهت سیاست های بیمارستان و دانشگاه دسترس پذیر کردن منابع به صورت فیزیکی و الکترونیکی و در اختیار قرار دادن این منابع بر اساس نیاز کاربران ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش در زمینه سواد اطلاعاتی، بازیابی اطلاعات، آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی و نحوه جستجو و آموزش های دوره ای جهت افزایش مهارت های اطلاع یابی کاربران تجهیز کتابخانه، فعال سازی ایستگاه های جست جو، به روز رسانی پورتال کتابخانه و سایت بیمارستان

  • سیستم کتابخانه
    قفسه باز
  • رده بندی کتابخانه
    NLM
  • عناوین چاپی
    ۲۵۰۰ عنوان ( ۱۹۰۰ عنوان لاتین، ۸۰۰ عنوان فارسی )
  • عناوین الکترونیکی
    در حال اجرا
  • ظرفیت
    ۱۲ میز مطالعه تک نفره ۳ میز مطالعه ۶ نفره
  • چهار سیستم کامپیوتری متصل به اینترنت
  • اینترنت وایرلس
  • دستگاه کپی
  • دستگاه پرینتر
  • دستگاه اسکن

شرح وظایف کتابخانه

  • فعالیت های مختلف مربوط به تهیه کتب و منابع جدید و مورد نیاز بخش های مختلف بیمارستان با نیاز سنجی های انجام گرفته و اطلاع دهی منظم در جهت خرید منابع جدید و رفرنس های مورد نیاز آموزشی بخش ها
  • ورود اطلاعات کتب و پایان نامه ها و نشریات و طرح ها و سایر منابع در نرم افزار جامع کتابخانه ای
  • مجموعه سازی و سازماندهی منابع کتابخانه و اختصاص رده های باز یابی به آن ها
  • ایجاد امکان ارتباط با منابع دیجیتال و پایگاههای اطلاع رسانی جهت استفاده و به روز شدن اطلاعات متخصصین و پزشکان و رزیدنت ها و اینترن ها و متخصصین بالینی و پرستاری و دانشجویان و کارآموزان مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی
  • ایجاد امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی پایان نامه های مرکز و خارج از مرکزبه صورت چاپی و آنلاین
  • ایجاد امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی نشریات مرکز و خارج از مرکز به صورت چاپی و آنلاین
  • طبقه بندی و رده بندی منابع اعم از کتب لاتین و فارسی و نشریات و ... منطبق با استاندارد کتابخانه های پزشکی و رده بندی های جهانی (NLM)
  • به روز کردن نشریات پزشکی. آموزشی و تخصصی جهت استفاده متخصصین و سایر استفاده کنندگان
  • ایجاد امکان برقراری ارتباط با مجامع علمی داخلی و خارجی و شناسایی کتابخانه های معتبر جهت اطلاع و در صورت امکان استفاده از منابع آنان
  • امکان دسترسی به منابع آنلاین و خدمات اطلاع رسانی (سایت اینترنتی)
  • امکان دسترسی به متن کامل و چکیده مقالات تخصصی
  • امکان دسترسی به بانک کتب الکترونیکی (BOOKS)
  • مشارکت با اساتید در مراحل تحقیقاتی
  • انجام راهنمایی های گوناگون در جهت نوشتن مقاله و پایان نامه و طرح های پژوهشی
  • تشکیل کارگاه های متعدد جهت نحوه استفاده از منابع و پایگاه های الکترونیکی از جمله : Science direct , clinical key , up-to-date , …
  • تشکیل کارگاه های مختلف نحوه استفاده از منابع کتابخانه
  • ایجاد امکان راهنمایی در مورد استفاده از نرم افزار کتابخانه ای جهت دسترسی به منابع ورود اطلاعات شده 
  • امکان استفاده از سایت کتابخانه که شامل کلیه منابع اطلاعاتی چاپی و دیجیتال کتابخانه است
  • ایجاد امکان دسترسی به IP دانشگاه جهت برخورداری از منابع دیجیتال
  • ایجاد امکان در دسترس قرار دادن فایل های PDF کتاب ها و مقالات
  • ایجاد امکان برخورداری از لیست ها و فهرست های مختلف منابع
  • مشارکت با طرح های آموزشی معاونت آموزشی
  • تجهیز هر چه بیشتر کتابخانه به تجهیزات استاندارد از جمله نرم افزار تخصصی
  • ایجاد امکان استفاده از سالن مطالعه به صورت مداوم
  • امانت دهی کتب و منابع

قوانین و مقررات

شرایط عضویت:

کارت عضویت برای اعضای هیئت علمی، رزیدنت ها و پرسنل بیمارستان صادر می گردد. دیگر اعضا دانشگاه علوم پزشکی تهران می توانند از سالن مطالعه و امکانات کتابخانه استفاده نمایند اما برای آن ها کارت عضویت صادر نمی شود و امکان به امانت بردن کتاب را ندارند. همچنین کتابخانه نسبت به ارائه خدمات به اعضا دیگر دانشگاه ها تعهدی ندارد.

  • پر کردن فرم عضویت
  • ارائه دوقطعه عکس برای تنظیم کارت عضویت
  • تمامی رزیدنت های بعد از اتمام دوره تحصیل خود ملزم به ارائه یک نسخه از پایان نامه و همچنین تسویه با کتابخانه می باشند.
  • تمامی پرسنل کادر درمان و اداری به هنگام اتمام مدت خدمت در بیمارستان ملزم به تسویه با کتابخانه می باشند
  • فایل قوانین عضویت

 

امانت:

  • کتب قابل امانت به مدت ۱۴ روز به امانت داده می شود و تا یک بار قابل تمدید است. (باتوجه به کتاب و نیاز مراجعین)
  • کتب مرجع امانت داده نمی شود و باید در سالن مطالعه از آن استفاده نمایند.
  • پایان نامه ها امانت داده نمی شود و باید در سالن مطالعه از آن استفاده نمایند.
  • مجلات امانت داده نمی شود و باید در سالن مطالعه از آن استفاده نمایند.
  • میز امانت مجازی (پرسش از کتابداری)

 

استفاده از سیستم های رایانه ای:

  • استفاده از سیستم ها تا زمانی که کتابخانه باز باشد امکان پذیر است.
  • Wi Fi طبقه به صورت شبانه روز قابلیت استفاده دارد.
  • سیستم ها قابلیت اسکن خودکار ویروس فلش مموری ها را دارند. بعد از اتمام اسکن میتواند فلش مموری خود را باز نماید.
  • برای صرفه جویی در کاغذ در صورت امکان از دستور پرینت دو رو استفاده نمایید.
  • به علت کم بودن تعداد سیستم ها در کتابخانه از استفاده طولانی مدت از سیستم ها بپرهیزید.
  • رایانه های موجود در کتابخانه به منظور ارائه خدمات سرچ در نظر گرفته شده اند.

 

سالن مطالعه:

  • سکوت را رعایت نمایید.
  • رعایت شئونات اسلامی الزامی می باشد.
  • بعد از مطالعه کتاب، مجله و پایان نامه لطفا آن را روی میز قرار دهید.
  • هنگام استفاده از سالن مطالعه صحبت با تلفن همراه ممنوع می باشد.
  • از تغییر مکان وسایل کتابخانه بپرهیزید.
  • ورود و خروج های مکرر منجر به برهم زدن سکوت کتابخانه می شود.
  • در هنگام استفاده از کتابخانه وسایل خود را داخل کمد قرار دهید. به علت محدود بودن کمد ها از قرار دادن طولانی مدت وسایل در کمد ها بپرهیزید.
  • خوردن و آشامیدن ممنوع می باشد.
  • وسائل شخصی نباید مدت طولانی روی میز ها رها شود کتابخانه هیچ گونه مسئولیت نسبت به وسائل مراجعه کننده ندار.
  • به علت محدود بودن فضا و نبودن فضای مجزا جهت استفاده کتابدار، تمامی فعالیت های در محیط کتابخانه انجام میگیرد لطفا با پرسنل کتابخانه همکاری کنید.

 

کپی و پرینت:

  • تعداد ۴۰ برگ رایگان برای رزیدنت ها در نظر گرفته شده است این تعداد برگ قابل انتقال به ماه های دیگر نمی باشد.
  • دستگاه کپی جهت کپی های جزوه های با تعداد صفحات محدود و فصول کتب مرجع و منابعی که از کتابخانه خارج نمی شود می باشد.
  • برای صرفه جویی برای دستگاه پرینت از حالت پرینت دو رو استفاده نمایید.

 

وجین:

  • شروع کار وجین منابع درهر کتابخانه بدون انجام رف خوانی و قبل از آن غیر ممکن و ممنوع است.
  • قبل از شروع عملیات وجین، ابتدا فرآیند رف خوانی توسط کتابداران کتابخانه های مربوطه انجام می شود و تمامی منابع مجموعه ها از لحاظ منابع مفقودی، امانت و موجودی کنترل و بازبینی می شود.
  • برای انجام این کار کتابخانه ها به تشخیص مسئول کتابخانه می توانند وظایف خدمات امانت خود را در مقطع زمانی مناسب تعطیل کنند تا کار با دقت بیشتری انجام گیرد.
  • کتابخانه های تابعه دانشگاه باید زمان مناسبی را برای کار وجین در نظر بگیرند.  بنابراین کتابداران موظفند هر ۳سال یک بار (در فصل تابستان یا تعطیلات بین دو ترم)، به منظور ایجاد فضای مناسب جهت منابع جدید و روزآمد نمودن مجموعه خود براساس شاخص ها و معیارهای ذکر شده، مجموعه را بررسی و عمل وجین را همزمان با قفسه خوانی مجموعه انجام دهند.
  • وضعیت منابع وجین شده در نرم افزار کتابخانه ای به یکی از حالات وجین و یا مفقود شده تغییر می یابد.
  • فایل قوانین وجین 

جهت دریافت نوبت از درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید:

تلفن : ۰۲۱-۷۷۸۸۳۲۸۳-۶
پست الکترونیک : hosp_arash@tums.ac.ir
بزرگراه رسالت، بعد از اتوبان شهید باقری، خیابان شهید باغدارنیا (رشید شمالی)، نبش کوچه ۱۶۲ (شهید عبدالمجید)
ساعت کاری :

بیمارستان بانوان آرش به صورت شبانه روزی پذیرای مراجعین بیماری های داخلی

تاکسی
اتوبوس
مترو
مسیر قطار
ترمینال حومه شهر
مسیر هواپیما